Naszą podstawową działalnością jest profilaktyka. Pomagamy również osobom, które zetknęły się już ze środkami psychoaktywnymi.Zdaniem znawców problematyki uzależnień o sukcesie terapeutycznym w 30% decyduje własna wola pacjenta, 15% to motywacja, kolejne 15% - zastosowane metody terapeutyczne. Na pozostałe 40% nie mamy praktycznie wpływu. W grę może wchodzić rodzaj stosowanego środka, wiek inicjacji, czas pozostawania w nałogu, osobowość itp.
W większości przypadków trudno spodziewać się, że ktoś sam odkryje, że jest osobą uzależnioną i zobaczy konieczność leczenia. Potrzebna jest tu bardzo wyraźna pomoc konsultantów z autorytetem. Autorytet ten opiera się albo o profesjonalizm konsultanta, albo o osobiste doświadczenie poradzenia sobie z własnym nałogiem. Dla osoby uzależnionej możliwość identyfikacji z osobą pomagającą oraz "zobaczenie na własne oczy" kogoś, komu udało się wyrwać z narkotyków czy alkoholu, może odegrać bardzo ważną, motywującą rolę.
W naszej pracy skupiamy się właśnie na uświadamianiu młodzieży skutków zażywania substancji odurzających, motywowaniu do leczenia oraz utrzymania abstynencji. Pomagamy też rodzinom i innym osobom, których dotknął problem uzależnienia.
Wśród nas są osoby, którym udało się zwyciężyć i uwolnić od narkotyków. Chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami z innymi, dodadzą wiary i pomogą na nowo odnaleźć cel życia.
Nadrzędnym celem naszych działań jest:
-
nawiązanie życzliwego kontaktu z zainteresowanym,
-
motywowanie i kierowanie do leczenia,
-
informowanie o możliwościach leczenia w placówce leczenia odwykowego bądź terapii,
-
udzielanie wsparcia po zakończonym leczeniu lub detoksykacji,
-
rozpoznanie w trakcie rozmowy zjawiska przemocy domowej i udzielanie stosownego wsparcia i informacji o możliwościach jej powstrzymania,
-
udzielanie podstawowych informacji na temat szkodliwości zażywania środków odurzających,
Celem kolejnych spotkań jest:
-
poznawanie siebie samego, własnych granic, słabości i silnych stron, indywidualności,
-
nauka samoakceptacji,
-
rozwijanie poczucia własnej wartości,
-
uczenie się prawdy o swoich zróżnicowanych uczuciach i umiejętności radzenia sobie z nimi,
-
rozwijanie zdolności rozwiązywania konfliktów,
-
akceptacja innych,
-
liczenie się ze zdaniem drugiego człowieka,
-
okazywanie szacunku,
-
uczenie się rozróżniania negatywnych i pozytywnych wpływów,
-
propagowanie zdrowego i aktywnego modelu życia poprzez dodatkowe zajęcia.